Risteilyllä oltu

Oli se ihanaa heittää vapaalle ja lähteä laivalle mutta herttinen sitä tavaran määrää mikä piti mukaan ottaa. Piiperoinen ja Tirppana kun varuilta tarvitsevat varavaravaatteetkin. Toiselta voi tulla ylianteja ja toinen muuten vain sotkee. Oli oikein fiksu ratkaisu ottaa Manduca mukaan ja siihen Piiperoinen, ja kasseja ladottiin sitten matkarattaisiin satamassa - huomattavasti helpompaa ja kevyempää mennä laivaan.

Viikko sitten tähän aikaan lapset nuorimmasta päästä kyselivät koko ajan että koska lähdetään. Tilataksi oli tilattu klo 15 noutamaan, tällä poppoolla ja tavaramäärällä ei puhettakaan että kuljettaisiin julkisilla. Satamassa meni hetki odotettaessa että saisin maihinnousukortit ja sitten laivaan. Tällä kertaa oli pakko ostaa ne kuvatkin mitä matkustajista otetaan ennen laivaannousua, viimeinen kerta varmaan koko perheen kera ja kuvat olivat todella hyvät. Yksittäiskuvat lapsista (no, minä olen Piiperoisen kanssa samassa kun neiti Manducassa oli) ja pari ryhmäkuvaa siis ostettiin niin että kaikista meistä jotka risteilyllä olimme olisi joku kuva.

Hyttiin pyysin pari matkasänkyä, jäi enemmän tilaa kun Tirppana ja Piiperoinen nukkuivat niissä eikä tarvinnut toista alasänkyä avata. Pienten tyttöjen lisäksi hyttikavereinani olivat Pipa ja Poppana. Kolmesta hytistä valittiin keskimmäinen siltä varalta että Piiperoinen päättää yöllä huutaa, häiritsisi enemmän vain omaa porukkaa mutta turha pelko. Tyttö nukkui sikeästi ja pitkään kuten muutkin tytöt. Se laivan tärinä on niin unettavaa :) .

Vietiin tavarat hytteihin ja mentiin alas. Jesperi halusi heti leikkipaikkaan toki eikä millään olisi malttanut lähteä edes syömään kun laiva oli lähtenyt. Oli paikat ekasta kattauksesta. Voi että nautin kun pääsi maistelemaan taas vaikka mitä uutta ja syömään jonkun muun tekemää ruokaa. Ja se jäätelö - aivan ihanaa. Voin sanoa että tuli syötyä sekä mennessä että tullessa itsensä niin täyteen että huh. Ruokailun jälkeen lapset hävisivät omille teilleen - pojat olivat löytäneet Playstation-pelipaikan tax free -myymälän vierestä ja olivat joko siellä tai leikkipaikassa. Pipa ja Poppana puolestaan viihtyivät aika paljon leikkipaikalla Tirppanan kanssa joka meni siellä pallomeressä niin että oli aivan hiestä märkä :D . Muumit olivat valloittaneet laivan joten Pikkumyy ja Muumi saattoivat kävellä vastaan tälläkin kertaa kuten pari vuotta sitten. Pipa ja Poppana tykkäsivät etenkin yli 10-vuotiaille tarkoitetusta loppuohjelmasta leikkipaikalla - saivat juosta ympäri laivaa ja etsiä rasteja ja mahdollisimman nopeasti. Kyllähän siellä näitä isompia lapsia sitten illalla pyrähteli ohi kovaa vauhtia muitakin :D . Ennen nukkumaanmenoa oli iltadrinksujen aika... juttelin baarimikon kanssa niin totesi että näin kesäisin näitä drinkkejä menee eniten eli alkoholittomia. Lapset olivat iloisia kun saivat jotain muutakin kuin jaffaa/cokista/spritea :D . Kahta vanhinta näki aika vähän, viihtyivät pubissa ;) - sieltä näki jalkapalloa :D . Tuuliviiri puolestaan viihtyi paljon hytissä, haki sinne vain välillä kaupasta syötävää ja juotavaa ja viihdytti itseään Ps Vitalla ja toisaalta meillä oli hytit hyvässä paikassa, juuri pubin yläpuolella niin että ikkunasta saattoi seurata jalkapalloa isolta screeniltä.

Helsinki jää taakse

Merellä odotti sumu. Syömässä kun oltiin niin ikkunasta näkyi vain jokusen metrin merta, sen jälkeen  vain sumua. Kirkastui kyllä ennen kuin ruokapöydästä poistuttiin.

Tukholmassa jäimme taas laivaan. Tälläkin kertaa sää suosi, kolmas reissu peräkkäin, kun Tukholmassaoloajan istuimme vain yläkannella ja nautimme auringosta ja lämmöstä. Nyt oli sopiva, pari vuotta sitten oli liiankin kuuma. Piiperoinenkin viihtyi kannella hyvin kun siellä ei juuri muita ollut, oli tilaa mennä ja juosta. Raitis ulkoilma teki sitten sen että neiti nukahti päiväunille jo ennen puolta päivää ja ehti ottaa toisetkin unet kannella ennenkuin laiva lähti Ruotsista. Minä ja äitini istuimme kannella koko ajan ja aina välillä joku muusta porukasta käväisi seurana. Tiesivät mistä meidät löytää. Pipa, Poppana, Jesperi, Vilperi ja Tirppana odottivat uima-altaille pääsyä ja homma meinasi tyssätä siihen ettei ollut ketään 12 vuotta täyttänyttä mukana. Tytöt juoksivat etsimään Isosiskoa ja kysymään tulisiko tämä mutta ei ollut oikein innostunut, niinpä mies sitten totesi että hän lähtee. Sain maksettua ja mies teki jo pukuhuoneisiin menoa poikien kanssa kun Isosisko juoksee paikalle että hän menee sittenkin. Noh, lapset menivät uimaan ja me jatkoimme nauttimista kannella... isäkin oli herännyt nokosiltaan siinä vaiheessa.

Ruotsissa ollaan.

Ensimmäisille unille tyttö nukahti huomaamatta näin - vain hetkeä aikaisemmin hihkui vielä innoissaan.

Maissinaksut loppuivat kesken, olisi pitänyt noitakin ostaa mukaan täysi pussillinen.

Ohi kulki perhe johon kuului n. 1,5 v poikalapsi. Piiperoinen lähti perään  ja viihtyi poikakaverin kanssa niin hyvin että kun jatkoivat matkaa niin meidän neiti meinasi liittyä tuohon porukkaan. Piti juosta hakemaan takaisin perheen pariin :D

Yläkannella oli tekemistä lapsillekin. Temppurataa, minigolfia, tasapainolautaa ym. ym.

Uinti ja jatkuva liikkeelläolo väsyttivät Tirppanankin niin että nukahti isän syliin ja nukkui siinä melkein parin tunnin unet.

Ruotsista lähdettyä oli taas ruoka ja sitten loppuilta meni kulkemalla pisteestä a, pisteeseen b milloin kenenkin lapsen kanssa. Yökerhoon mentiin jo hyvissä ajoin katsomaan kun Pipa, Poppana ja Tirppana olivat muumidiscossa tanssimassa, perään tuli melkein heti koko perheen viidakkoshow. Esiintyjät olivat pukeutuneet tiikereiksi, apinoiksi, gorilloiksi ja vaikka miksi. Kun esiintyivät Promenadella niin Tirppana pelkäsi eikä uskaltanut jäädä viereen katsomaan kun "apina" yritti saada tytön mukaan tanssimaan :D . Vilperi sen sijaan tanssi letkassa mukana hyvin.

Oli kyllä niin mukavaa ja niin harmi kun loppui - Pipa ja Poppana toivoivat jo konerikkoa että risteilyn kesto vähän venyisi. Sopiva pituus olisi kuulema tehdä reissu tuplana eli heti perään uusi reissu Tukholmaan ja takaisin. Saisi olla laivalla muutaman päivän.

Helsingissä odotti taas etukäteen tilattu tilataksi ja sen verran väsynyttä porukkaa oli että lapset vähän nukahtelivat kyytiin. Matkakin kesti kun Helsinki-päivän kunniaksi keskusta oli täysin tukossa. Taksikuski yritti kyllä kiertoteitä etsiä mutta kun muutkin olivat etsineet niitä :D . Sitten vielä Mannerheimintiellä oli tietyö ja yksi kuorma-auto hyytynyt yhdelle kaistalle niin eihän siinä muu auttanut kuin edetä letkassa hitaasti. Onneksi ei ollut kiire mihinkään. Mies ja kolme vanhinta tosin olivat lähdössä kotiin melkein samantien kun työpäivä seuraava päivä, minä ja nuorimmat taas päätimme yöpyä Hesassa yhden yön ja levätä matkaväsymystä pois. Pipa jäikin sitten Hesaan ja tulee juhannukseksi vasta takaisin.

1. On teillä ollut taas mahtava reissu,taatusti lapset muistavat ikänsä ne koko perheen yhteiset risteilyt:)